Velkommen innom!

SÅ ARTIG AT DU TITTER INNOM MEG!
HÅPER DU FINNER NOE HER INNE SOM KAN FANGE DIN INTERESSE, GI DEG LITT INSPIRASJON ELLER ET LITE SMIL OM MUNNEN.
SELV HENTER JEG MASSE INSPIRASJON VED Å LESE ANDRES BLOGGER!
HER KOMMER JEG TIL Å SKRIVE OM HVA SOM OPPTAR MEG I HVERDAGEN, HVA DAGENE BESTÅR AV, BÅDE AV SORGER OG GLEDER. OG FOR IKKE Å GLEMME HÅNDARBEIDENE MINE :)
VELDIG HYGGELIG OM DU LEGGER IGJEN EN KOMMENTAR, DA BLIR DET ENKELT FOR MEG Å FINNE IGJEN DEG :)

torsdag 5. april 2012

Oppskrift på min type ølvott!

Dette blir et langt innlegg med mange bilder...
Ta en titt om du vil :) og lag så mange du vil :)


Her er produksjonen min siden igår ettermiddag...
Nå ligger dem i vaskemaskina for toving!

I morgen skal jeg levere disse 4 i butikken slik at de kan få nye eiere :)
Og de kan jo også godt brukes både til kaffekrus (uten hank), brusflasker og brusbokser....


 KRISTIN, (se så koselig blogg hun har :)) spurte meg igår om jeg hadde noen oppskrift på disse?

Jeg skal forsøke å forklare så godt det lar seg gjøre fra inne i hodet mitt :D
Jeg bruker:
"Trysil garn - Iglo soft" 
- som jeg synes tover veldig bra på 40 graders vask med vanlig vaskemiddel.
(Etter tovingen er det viktig å "forme" votten slik at den blir pen å se til...)

Heklekrok nr 6
Liten rund pinne nr 6



Når jeg setter igang, legger jeg garnet slikt....


Og henter opp tråden med heklenålen og lager 6 stk fm.


Når det er gjort, er det bare å dra i den lille enden, 
så får du en tett og fin start!


Se :)


2.omg
Begynn alle omg med 1 lm!
2 fm i hver fm 
Sett sammen med 1 kjm... 



 3.omg
 1 fm i 1.fm, så 2 fm i 2.fm... gjentas omg ut = 18 fm 
4.omg:
1 fm i de to første fm, så 2 fm i 3.fm ... gjentas omg ut = 24 fm

Fortsett å øk med en maske mer i hver "bolk"  for hver omgang til du har totalt 36 fm på omg (6.omg).

Nå beholder du løkka fra heklekrokenn fra kjm og tar strikkepinnen din i den, og tar opp 35 m til rundt den heklede lappen = 36 m

Heretter skal du strikke frem og tilbake slik at det blir riller.
Jeg lager 22 riller
Underveis fester jeg alle ender etterhvert, så er det gjort og blir ikke så "pjuklete" å få til etterpå!


Så strikkes det rundt igjen i glattstrikk 
(som blir innsiden av ølvotten)


Når dette er ca en omgang kortere enn yttersiden/rillestrikkingen feller du av og syr fast til den heklede bunnen "innvendig"!


Så vrenger du arbeidet og får rillestrikken ut igjen.
Ta opp langs den åpne kanten 48 m 


Så strikker jeg 15 cm rettstrikk
og så 2 omg med 2 rett og 2 vrang.
VOILA!


Du har en nå 1stk ølvott (håper jeg) - hehe...
Bare spør meg om forklaringen min er gjort noe uklar her!
Fargevalg, sammensetting og mønsterstrikk?
Bruk fantasien din!!!
ALT er tillatt :D
For meg blir hver vott til underveis ;)

Lykke til!

Klem fra

10 kommentarer:

  1. God morgen på en langfredag!
    Hjertelig tusen takk for oppskrift som jeg tror jeg skjønner, isåfall står det ikke på deg...kjempeflotte bilder og veldig god forklaring, så jeg tror nok jeg skal mestre dette...takk også for koselig omtale av bloggen min...det varmer.
    Ønsker deg en fortsatt glad påske.
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  2. Kjempegodt forklart :) Tusen takk :)

    SvarSlett
  3. Tusen takk for godt skrevet oppskrift. Har strikket en tidligere, men har glemt hvordan jeg gjorde det.
    Hilsen Johanne

    SvarSlett
  4. Hvordan fester du tråden? Tenker der du skal ta opp masker til hånden:)

    Ellers en super forklaring:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk :)
      Du strikker bare rundt og rundt, og fester tråden som på vanlig strikketøy...også den hvor du begynner å ta opp for hånden ;)

      Slett
  5. Tusen takk for god forklaring:-) No skal jeg prøve å strikke min først ølvott .-))

    SvarSlett
  6. Denne ølvotten har jeg bare hørt om, men den ser artig ut. Veldig bra fortalt om oppskriften, denne vil jeg prøve meg på. Så er det snart påske igjen, god påske til alle! Tusen takk for oppskrift.

    SvarSlett
  7. Dette var en utrolig god forklaring på hvordan strikke ølvott :-) Gleder meg til å komme hjem fra jobb. Jeg ser bare ikke bildet der du strikker rett :-(

    SvarSlett
  8. Jeg har en del Trysil garn, iglo liggende. Har ikke iglo soft. Kan jeg bruke dette garnet? Står pinner nr.7 på etiketten, derfor lurer jeg😊 Takk for at du deler oppskrifta 👍

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er Iglo jeg ofte bruker :) Så sett igang.
      Bare hyggelig å dele oppskriften :)

      Hilsen Ann Elisabeth

      Slett